Monday 3 October 2011

Kembara ke Danau Toba

Penulis     :Borhani Abu Bakar
Lokasi     :Toba Samosir( Wilayah Utara Sumatera, Indonesia.)
            905 meter atas paras laut
Kordinat GPS:N2.670667 - E98.934667
Ketinggian  :934 m
Fotografer  : Borhani & Hj.Ramlan

Tasik Toba terletak di Utara Banjaran Barisan,di mana banjaran ini menganjur dari Barat Daya hingga ke Tenggara sebagai tulang belakang Pulau Sumatera .



Tasik ini dikeliling tebing tinggi dan curam antara 400 - 1,200 meter. Berdasarkan keadaan Topografi sekitar tasik ini,ahli-ahli kaji bumi percaya Tasik ini adalah terhasil dari letusan gunung berapi yang mengujudkan kawah besar di perut bumi yang membentuk sebuah tasik besar. Paras air di tasik ini adalah 900 meter dari paras laut dan seluas 1,100 km2. Tasik Toba diiktiraf sebagai tasik dari letusan gunung berapi terbesaar di dunia.Panjangnya 100 km dan lebar 30 km dan dalam setengah tempat melebihi 500 meter. Terdapat 2 buah pulau di Tasik Toba ini , iaitu Pulau Samosir (640 km2) dan Pulau Paradapur (7 km2).
Kota Raya Medan dari udara


























Kami berangkat lewat petang selepas melawat Istana Sultan Deli di Kota Medan. Kami menuju ke Kota Parapat, kota ke-2 terbesar yang terletak dilereng bukit di tepi Danau Toba.  Pada awalnya kami tidak menyangka perjalanan akan sejauh ini. Jalan agak sempit dan tidak ubah seperti kita ke Cameroon Highland .Hampir menjelang senja kami sampai ke Kota Parapat iaitu hampir 4 jam dari Medan.

Di atas puncak ini terpapar keindahan Danau Toba, lampu-lampu berkelip-kelip di celah cerun curam . Danau Toba amat sangat besar dan ditengahnya terhampar sebuah pulau, bernama pulau Samosir.  Tempat ini cukup tinggi dan pemandangan malam sangat indah dan berhawa sejuk. Wilayah ini dipenghuni "orang Batak" disebut sebagai tempat asal usul mereka.

































                                                             Penulis bersama isteri.

2 comments:

  1. Fascinating view but tiring journey from Medan before getting to Danau Toba

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum Tuan/Puan.

    Saya mohon maaf pada Tuan/Puan untuk boleh iklan sedikit disini, semoga kebaikan hati Tuan/Puan untuk memberi izin iklan ini, menjadi amal ibadah disisi Allah SWT hendaknya amiin….

    Salam dari Kita Holidays Travel & Tour Indonesia.
    Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Indonesia, jangan risau hati sila hubungi :

    KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
    Tour operator & Travel Agency

    Sebuah serikat yang punya legalitas di Indonesia, memberikan pengkhidmatan tour ground handling di beberapa daerah yang favorit untuk di lawati. Kami arrange secara profesional dan dengan penuh rasa kekeluargaan, juga dengan harga tour yang sangat berpatutan sekali seperti ke : Padang dan Bukittinggi Tour, Aceh Tour, Medan Tour, Jakarta dan Bandung Tour, Jogjakarta Tour, Bali Muslim Tour dan sewa kenderaan.

    Contact person : Amsyahril
    Mobile : +6285263007445 ( WhatsApp )
    E-Mail : am_holidays@yahoo.com / kita_holidays@yahoo.com / kitaholidays@yahoo.com.



    ReplyDelete